Monday, November 24

Rolf Jacobsen: Signaler, 1933

Det er ikke
bilhjulets smatt over regnvåt asfalt
som er byens signaler.

Det er ikke
melkevognens gniss mot fortauskanten
i overskyede morgener. Pilende tog.

Det er ikke
lysreklamenes stille flam-flam
over de levende elver
eller buelampenes glitrende perlebånd.

Ikke glassets klirr
i store larmende restauranter.
Dampskibenes rå tut på havnen,
to korte og et langt, to korte og et langt.

Det er ikke natt-trikkenes
døvende sang mot gater du ikke kjenner.
Saksofonen i femte etasje.

Nei -
Byens signaler,
byens jagende pulsslag
vil du fornemme en natt: -
den natt
du første gang
går ensom og uten håp, -
stige som gjaldende hån bak dig
fra gatenes sten:
- Dine egne klaprende forttrinn.




Photos by Brassaï and Rodchenko.

7 comments:

  1. Hvordan kunne du??? hvorfor skrev du et fuckings dårlig dikt som gir null mening om livet?? Signaler....hahahaha. du har lite og skrive om. mening med livet? Hint: 42

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ville han skrevet et dårlig dikt om livet kunne han vel bare sett på ditt?

      Delete
  2. unnskyld, jeg hadde lite og gjøre. jeg mente ikke et eneste ord jeg skrev.

    ReplyDelete
  3. skjønner ikke diktet

    ReplyDelete
  4. unnskyld jeg hadde lite å gjøre, MEN JEG MENTE ALT JEG SKREV

    ReplyDelete